Heikko signaali: mission impossible

img_2431Olkoon tämän päivän kuva vaikka tämä snapillä muokattu selfie. Se millä tavoin se heikkoihin signaaleihin liittyy, selviää kohta.

Kuulun Keski-Suomen tulevaisuusryhmään, joka vastaa Keski-Suomen alueellisen ennakointiprosessin vetämisestä ja kehittämistyöstä. Ryhmän tehtävänä on pitää huoli siitä, että Keski-Suomi keskustelee tulevaisuudesta monipuolisesti ja laadullisesti, tietyllä säännönmukaisuudella ja on mukana alueen ulkopuolisissa verkostoissa.

Yksi säännöllisesti ryhmässä toistuvista tehtävistä on heikkojen signaalien metsästys. Voiko vaikeampaa ollakaan?

Jollei joku muista, niin heikko signaali on:
– idea tai trendi, joka vaikuttaa yritykseen tai yrityksen toimintaympäristöön
– uusi ja yllättävä signaalin vastaanottajan näkökulmasta
– joskus vaikea huomata “kohinan” ja muiden signaalien keskeltä
– uhka tai mahdollisuus yritykselle
– usein aliarvioitu ihmisten taholta, jotka tietävät asiasta
– omaa viiveajan, ennen kuin kypsyy ja muuttuu valtavirraksi
– edustaa mahdollisuutta oppia, kasvaa ja kehittyä

Yksi eilisen (24.1) tulevaisuusryhmässä bongatuista ja ehdotetuista signaaleista oli lisätty todellisuus, joka viittaa näkymään, johon on lisätty tietokonegrafiikalla tuotettuja elementtejä (kuvassa siis kirjoittaja lisätyssä todellisuudessa). No yhdessä totesimme, että vahvasta signaalista = trendista taitaa kuitenkin olla kysymys. Samalla jaoimme tuskan siitä, kuinka vaikealta heikkojen signaalien tunnistaminen kohinan joukosta on.  Niitä kuitenkin esiintyy. Keksitkö sinä jonkun?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s